The intersection of Preservation and Creation

Being alive means not being cut off from the flow of time or separated from the changing world around us. We unravel the value from the accumulation of time and spin it again in the current context.

With respect for the past, we instill the absolute “now” into the interwoven value. In this way, the driving force for fostering culture exists at the intersection of Preservation and Creation.

In the past, both Preservation and Creation existed together in a single progression. However, with the establishment of legal concepts and frameworks for cultural properties and cultural heritages, the focus has been on Preservation. Those efforts have been detached from the continuing flow of Creation that is part of our day to day lives.

Our aspiration for cultural heritages is to return to the flow of life in which Preservation and Creation coexist.

Just as we gain a new perspective on classic art when it is curated, we have to open a new page to view the value of cultural inheritance from the perspective of global change. Even if the heritage is an ugly ruin or witness to a miserable history from which we want to look away, it has an important role to serve as a marker in the flow of time, which can help us to understand its own accumulated experiences and memories.

It is only because the fragments of culture remain in our environment that we can recognize and share the world we know and live in, with these remnants as cues. However, the fragments do not always remain in an orderly manner, nor is the link to current life always clear.

For these reasons, we aim to interpret the interrelationships between the elements and conceive “A design to connect and join”: to revitalize the links from the past into the present and the future.

Our mission starts with digging out the intrinsic value of the cultural inheritance to pass on to the future. We learn from the earthen layers and the unearthed artifacts, the traces left on places and buildings, and historic documents and materials.

All the traces have their own stories. We discover their unique and intrinsic value without feeling restrained by their scarcity, or by their established paradigm as “a heritage.” Through this process, we redefine the value of the cultural inheritance from the historic context, the environment, and the time and setting, as well as by searching the markers within our lives.

These cues, including historic and archaeological traces, are spun into the redefined new value. Damaged parts, if there are any, are repaired. In this way, we breathe life into the cultural inheritance so that it can be revitalized for the present and the future.

“Design for Heritage” It is a universe of things, a respect for what was and is there. A belief to pass on to the future. Our mission is to present our designs at the intersection of Preservation and Creation. This is the antithesis of the “cultural heritage” which is categorized within legal concepts and paradigms, and a modest challenge to the “modern times” in which such norms and rules were established.

Yuto Nishimura

 


 

「守る」ことと「創る」ことの間で

「生きている」ということは、流れゆく時間から断絶せず・変わりゆく環境から分離しないことである。時間の蓄積から価値を紐解き、現在の文脈の中で編み直すこと、過去への敬意のうえに、確かな「今」を付加すること、そうした「守る」ことと「創る」ことの往還の間に生じるせめぎ合いにこそ文化を育む原動力があると考えている。

かつて「守る」ことと「創る」ことは、ひとつながりの流れの中に存在していた。そこには、生み出し、育てることの根源的な喜びがあり、誰もが参加可能な場があった。私たちは、もう一度その地点に立ち戻り、「遺産」として特別に取り出された価値を、絶え間なく連続する創造の流れの中に返すことを目指したい。

古典美術がキュレーターの手によって新たな見方を獲得するように、文化遺産もまたその価値を絶えず時代の変化の中で再定義し続けねばならない。たとえ、それが廃墟同然の姿であれ、目を背けたくなるような悲惨な歴史の証跡であっても、「生きられた場所」への入口として、時の流れの中に目印を置くという大切な役割がある。

あらゆる文化の断片が、現実の環境の中に刻み込まれているからこそ、私たちは、移りゆく時の中でも、その確かな一次情報を頼りに世界を認識し、共有し、現在地を知ることができる。しかしそれらの断片は、常に秩序よく存在するわけではなく、また、現在の暮らしに接続されているわけでもない。だからこそ、その絡まりをほぐし、断片相互の関係性を修復し、継ぎ接ぐためのデザイン、新たな世界の見方を提示するためのデザインが必要だと思う。

私たちの仕事は、引き継ぐべき本質的価値の掘り起こしから始まる。断ち割られた土層断面や出土遺物、場所や建物に残された数多の痕跡、あるいは歴史史料をたよりに、そのものの生い立ちを遡る。いかなるものにも固有の物語がある。希少性や既成の枠組みにとらわれることなく、そのものの根底にある独自の価値をすくいあげる。そして、今日の暮らしとの節点を探るべく、大きな風景・環境・時間・歴史的文脈のなかで再定義する。残された断片は、再編された価値に沿って接ぎ合わせ、傷んだ部分を修復する。そうして現在・未来を再び生きるために、そっと息を吹き込む。

“Design for Heritage” それは、森羅万象、そこに在るもの、在ったものへの敬意と、それを未来に引き継ぐための意志、「守る」ことと「創る」ことの境界線上からデザインを発信したいという私たちの姿勢、そして「近代」に対するささやかな挑戦のための合言葉でもある。

西村祐人